петак, 11. јануар 2013.

Женски ликови у драми ''Краљ Бетјанове '' Ивана Цанкарa




У драми Краљ Бетајнове срећемо три женска лика , три носиоца различитих идеја.
Францку, кћер једног од главних јунака Кантора, Нину његову братаницу и Хану , Канторову жену.
Францка и Нина су ,осим крвним сродством у овој драми, повезане и љубавним троуглом : Макс, један од главних јунака, је заљубљен у Францку која је заручена ,а Нина је заљубљена у њега .
Францка и Хана у овој драми представљају страхове и слутње. Посебно Францка, која отворено и сасвим реално исказује своје страхове. У другом чину, када говори са Францом , својим заручником отворено му каже да му ништа не може дати осим страха и жалости , јер ништа друго нема. Францкин лик је представљен као лик реалне особе, која чврсто стоји на земљи , жудећи , попут сваког људског бића за срећом. Францкини страхови и слутње су сасвим реални и извесни.
Нина, Канторова братаница, представљена је као помало иреална и недефинисина. Она је носилац идеје чежње у овој драми. Заљубљена је у Макса, искрено га воли, спецефичном врстом спиритуалне љубави . Приказана , како стоји на прозору ,обасјана месечином , чекајући Макса да се појави. Нина је јунакиња ноћи, она сања , буди се, у сновима је прогони очева смрт ,за коју је крив нико други него њен стриц Кантор. Нинина судбина је запечаћена : Кантор је одлучио да је пошаље у манастир. У први мах може се претпоставити да је стриц одлучио да је пошаље у манастир , јер сања злочин за који је он одговоран. Ипак, у Нином лику се обједињују фаталност и зла коб , и само је питање тренутка када ће се то манифестовати на друге. Сама чињеница да је она предодређена да се замонаши , да буде лишена улоге жене и мајке , наговештава фаталност њеног лика. Она је трагична јунакиња , која мора отићи далеко од Бетјанове како је не би својом кармом уништила. Она потпада под власт неких виших, мрачних сила, називају је болесном , слути Максову смрт о чему и говори Францки ноћ пред одлазак у манастир. Њен лик наговештава проклетство Бетјанове, све лоше догађаје који ће задесити овај дом и људе у њему. Она чезне: за Максом и за својим личним миром. У Максу види свог спаситеља , види прекретницу , некога ко ће стати на пут Канторовим злоделима и прекинути проклетство.
У трећем чину драме Краљ Бетјанове клупко се размотава, Кантор убија Макса, и страхови Францкини постају јасно исказани, она жели отићи и о томе говори свом оцу. Она је носилац врлине,али њен страх надјачава њену врлину. И ако је реалније приказана него Нина , она је уплашено и слабо биће , које се препустило вртлогу судбине. Она остаје у Бетјановој, у дому свога оца, прећутно се мири са тиме да је он убио Макса . Она , против своје воље остаје у свету кога се гади, и постаје његов део , захваљујући своме страху.
У завршном чину , сам Кантор говори да '' ко има шта да ми пребаци , нека говори и нек се не куцне самном ''...У овој реченици садржана је судбина Канторове жене и кћери, Хане и Францке. Обе, и ако не подржавају Канторов систем вредности, повинују му се и постају део његовог света . Кантор је макијевелистички јунак, обасјан негативним сјајем. Ипак, ако је за утеху, Канторови противници које безпуркулузно уништава нису бољи од њега ,нити довољно јаки да му се супроставе . Хана , осуђује убиство Макса, не дозвољава оцу убици да додирује њихова два сина у једном тренутку, и кућу назива проклетом. Разлику у њеном гледишту видимо , ако упоредимо причу о радниковој жени из другог и из трећег чина. У другом чину , Хана говори мужу да разговара са том женом , јер неће она увек да је тера. Она је Канторова сенка и пратиља , слуга злог господара . У трећем чину, њен лик се другачије развија,јер она понавља речи радникове жене '' ...проклет био ти и твоја кућа...''. Ханин лик није довољно развијен, већ на крају драме ,она се враћа у своје првобитно стање , наставља да послужује Канторове госте и да буде симбол мучења и трпљења. Францка, остаје у дому свога оца , и поред све жеље да се супротстави злу ,она из својих страхова му се поклања. Канторови противници су слабији од њега ,а савезници како слабији, тако и покварени ,поткупљиви и  лоши. Једино, Нина носи у себи снагу и судбину особе које би могла уништити Кантора. У Нинином лику садржана је судбина Кантора. Кроз њене снове антипицира се зло које ће задесити Бетјанову, кроз њену личну несрећу осликава се несрећа сваког лика појединачно. Њеним одласком у манастир, далеко од Бетјанове, ствари се привидно враћају у нормално стање , Кантор наставља да суверено влада светом око себе , јер нема више противника који ће га плашити и против кога не познаје оружије којим би се борио. Нина у сваком смислу одудара од света око себе , представљена је као више, изабрано биће, коју лоша судбина није претворила у негативну јунакињу жедну крви и освете . Она се плаши , као и Францка , али њени страхови нису усмерени ка људима и догађајима око себе , већ ка оностраном ,из кога долазе поруке упућене злочинцима , које она преноси.
Женски ликови у драми Краљ Бетјанове , може се слободно рећи, нису довољно окарактерисани , већ доприносе потпунијој карактеризацији главних ликова Макса и Кантора. Ипак, и ако наизглед носе споредне улоге, ове јунакиње су носиоци важних порука и симбола ове драме. Кроз њих, читајући дело схватамо трагедију оних који трпе, и оних који владају . Све што се ''трпи'' прераста у тиранију ,а сви који ''трпе'' постају робови. Наизглед , први су у надређеном,а други у подређеном положају,а заправо и једни и други су несрећни и беспомоћни да се изборе против себе самих. 

Нема коментара:

Постави коментар